יהלומים – מידע על הייצור והאיכות של תכשיטי יהלומים

יהלומים - מידע על הייצור והאיכות של תכשיטי יהלומיםהדרך אל היהלומים רצופה כוונות טובות, אך עבודה קשה גם כן. כיום ניתן לייצר יהלומים סינתטיים – כלומר בתנאי מעבדה, לא יהלומים שהופקו בטבע – אך ערכם כמובן נמוך יותר מהיהלומים הטבעיים שמחזיקים באותם נתונים (ראה בהמשך פרמטרים להערכת שווי היהלום). אם נחזור ליהלומים היוקרתיים, אלה הנלקחים ממכרות יהלומים, הרי שיש להבין את התנאים המביאים להתפתחותם כדי לזהות היכן ניתן למצוא אותם.

איפה אפשר למצוא  יהלומים

בעומק האדמה, 200-250 ק"מ מתחת לפני השטח, ובטמפרטורות של כ-1000-1200° צלזיוס, נוצרים היהלומים לאחר תהליך של מיליוני שנים. תנאים אלו קיימים מתחת ליבשות הקדומות ביותר, וכך לדוגמא נמצא את סיביר (צפון אסיה), ברזיל (דרום אמריקה) ודרום אפריקה כמייצאות הגדולות ביותר של אבני-החן.






כדי להגיע לאותם יהלומים יש צורך בהתפרצות וולקנית, שכן מדובר בעומק רב מאד. בעזרת כוח-אדם, כלי תחבורה שונים וטכנולוגיה חדישה באותם אתרי חפירה בהם ארעה ההתפרצות – ניתן להגיע ליהלומים הקרובים יותר לפני הקרקע.

תהליך ייצור היהלומים

לאחר תהליך הכרייה הארוך והמורכב, על היהלום לעבור תהליך הפרדה מן האדמה ולאחריו פעולות ניקוד, ביקוע, ניסור, חיתוך וליטוש בעזרת אנשי מקצוע מתאימים ומיומנים. אם לעתים נראה לנו כי מחירי היהלומים מופרזים, אז די בנתון הבא כדי להבין מדוע מדובר באבן חן יקרה כל-כך: אחד קראט יהלום נוי מופק מ-50 טון אדמה(!), ועל כן נחשב ליוקרתי ואיכותי במיוחד.






ניתן למצוא יהלומים במגוון צבעים, החל משחור, חום וכחול ועד לאדום, צהוב, אדום ו…ורוד. היהלום הצהוב, למקרה שתהיתם, הוא הקשה ביותר בטבע (דרגת קשיות 10).

יהלומים – כמה הם באמת שווים?

לעיניים לא מיומנות אין שום יכולת להבחין בערכו האמיתי של היהלום. לכן, יש צורך לבדיקה קפדנית מאת יהלומנים ואנשי מקצוע, אשר בודקים את הקריטריונים הבאים:

א. צורת חיתוך (Cut).

ב. משקל (Carat).

ג. צבע (Color).

ד. רמת ניקיון (Clarity).

ארבעת הפרמטרים האלו נקראים The 4 C's, ואלו הנותנים ליהלום את הערך הכספי. די בפרמטר אחד שאינו עומד בקו איכות קפדני כדי להוריד את ערך היהלום באחוזים רבים. יחד עם זאת, אל תטעו: לא ניתן למצוא בטבע יהלומים זהים לחלוטין. בעל מקצוע מיומן מעולם היהלומים יידע לזהות זאת.






ההבדלים והדקויות בין היהלומים מתועדים בתעודה גמולוגית הניתנת עם רגישת היהלום. יש להקפיד לבקש תעודה זו (אגב, התעודה ניתנת גם אם היהלום משובץ בתכשיט כלשהו) על מנת להוכיח כי היהלום הקיים הוא אכן זה שנמכר ללקוח, ומחזיק באותם נתונים.

היסטוריה וייצור יהלומים

מאז ומעולם נצרבו היהלומים כאבני חן המעידות על זוהר, יוקרה, חוסן וסמל למעמד גבוה. העובדה כי מדובר בחומר הקשה ביותר בטבע ויחד עם זאת מרשים גם ברמה האסתטית, הביאה את היהלום למקומו הטבעי: סמל לאהבה נצחית. כיום נחשבים תכשיטי יהלומים לבעלי ערך רב, היהלום הוא פריט בל יחסר במיוחד עבור טבעות אירוסין.

עם כל הקלישה שבדבר, היהלומים והאהבה אליהם הם אכן לנצח…

מספר הגולשים שצפו בעמוד זה: 1,316 views