טבעות נישואין – מקודשת, מקודשת, מקודשת

טבעות נישואין - מקודשת, מקודשת, מקודשתאחד הסעיפים המצויים ברשימת ההכנות לחתונה הוא סעיף רכישת טבעות נישואין על ידי בני הזוג, כאות וסמל לאהבתם ההדדית. לטבעות נישואין יש אומנם משמעות דתית והלכתית, אולם גם בני זוג המתחתנים בחתונה חילונית רוכשים לעצמם טבעות נישואין לנוכח הסמליות הרבה שבהן, כך שניתן בהחלט לומר, כי טבעות אלה הן המכנה המשותף לכל מי שבחרו להצהיר על אהבתם וחייהם המשותפים. טבעות נישואין צורתן מעוגלת, כמעגל האהבה בין בני הזוג וכמחויבות הרבה שהם חשים האחד לשני – מחויבות שאין לה התחלה וסוף, רק המשכיות וזרימה טבעית.

עיצוב טבעות נישואין לאורך ההיסטוריה

טבעות נישואין עברו גלגולים רבים לאורך השנים, ובכל תקופה אצרו בתוכן את המאפיינים התרבותיים, הדתיים והכלכליים של אותה תקופה. בתחילה היו טבעות נישואין עשויות מתכת פשוטה.






בהמשך התפתחו וכללו פיתוחים מרשימים ואבנים טובות, ואילו כיום, בעת המודרנית, טבעות נישואין, בניגוד לטבעות אירוסין, הן פשוטות וחלקות, לרוב בעיצוב קלאסי, המתאימות לכל סגנון לבוש ולכל תכשיט אחר. המעוניינים יוכלו למצוא טבעות נישואין גם בעיצוב רומנטי עתיק, מודרני ואפילו היי-טקי, כך שלמרות שטבעות אלה דומות במהותן, יכול כל אחד למצוא את הטבעת המיוחדת לו ולאהובתו.

ומהי עמדת ההלכה וחוקיה בכל הנוגע לתחום טבעות נישואין ?

ההלכה מגדירה כי את אקט הקידושין נדרש לעשות בשלוש דרכים המסמלות קניין – בכסף, בשטר ובביאה. על פי הנהוג כיום, מבוצע הקידושין באמצעות טבעות נישואין, לגביהן דורשת ההלכה בראש ובראשונה כי יהיו בבעלותו המוחלטת של החתן ביום החופה. במילים אחרות – על טבעות נישואין לא נהוג לשלם בהמחאה או באשראי, כי אם במזומן מלא, על מנת שלא ייווצר מצב כי ביום הקידושין עדיין מצויה הטבעת בבעלותו של המוכר עקב תשלום שלא הועבר עדיין.






טבעות נישואין נדרשות להיות מעוצבות בפשטות, זאת על מנת לא ליצור מקסם שווא, על פיו הכלה הסכימה להינשא לחתן רק בשל יכולותיו הכלכליות לרכוש טבעת יקרה. על פי ההלכה נדרשות טבעות נישואין להיות בעלות ערך של פרוטה אחת לפחות. לגבי עיצובן של טבעות נישואין על פי ההלכה – בנושא זה קיימים חילוקי דעות בין המתירים לשבץ בטבעות אפילו אבנים טובות, לבין המחמירים יותר האוסרים על כל שיבוץ ואפילו חריטה בהן. פשרת הביניים המשמשת כיום והולמת גם את דרישות ההלכה, היא כי הטבעות תהיינה עשויות כולן מאותו חומר (כסף, פלטינה, זהב צהוב, אדום או לבן), עם חריטה בחלקן הפנימי בלבד (אם הכלה והחתן מעוניינים בכך) וללא כל שיבוץ נוסף.

ורגע, מה לגבי טבעות נישואין לחתן ?

על פי ההלכה היהודית, אין דרישה כי הכלה תעניק לחתן טבעת נישואין משלו, אם כי בעת החופה נעשה לעיתים אקט שוויוני של הענקת טבעת גם על ידי הכלה, וישנם בני זוג רבים המקפידים לענוד טבעות נישואין לה ולו, כסמל לאהבתם.

מספר הגולשים שצפו בעמוד זה: 1,231 views